Publicerad 2019-12-11

Svensk gris är kultur

”Sverige är en fläskkultur” sa Viktoria Olsson, univer­sitetslektor och programansvarig för Gastronomi-programmet vid högskolan i Kristianstad, i ett radio­program där det samtalades om den svenska ­grisen. Lyssna på ordet, så fint, det ljuder som skönaste musik i mina öron!

Grisen har haft en betydande roll i vår historia. Från början som en form av konserveringsmetod då grisen åt upp rester under året, växte till sig och sedan slaktades framåt jul när det blev knaprare på matfronten när det gäller vad naturen och odlingar hade att ge. Liksom då är den svenska grisen även nu en konserverings­metod då den äter restprodukter från livsmedelsindustrin. Detta påverkar bland annat grisens klimatavtryck positivt, vilket LCA-analysen som nu presenterats visar. Klimatavtrycket för dagens medelgris har minskat med 22 procent jämfört med 2005!

Jag blev tipsad om en jättebra podd: Hälsosnack med Lotta & Victoria. Det aktuella avsnittet handlade om paleo- och autoimmun kost och besöktes av Karl Hultén och Anna-Maria Norman, kostrådgivare och kunniga inom området. I slutet blev man faktiskt lite förvånad när köttet lyftes till höjden som det mest hälso­samma och näringsrika livsmedel du kan tänka dig. Det var ett intressant inslag i dagens debatt där du inte ofta kan höra eller läsa om just detta. De påpekade att kött är ett komplett livsmedel och viktigt för att må bra och behålla hälsan. De nämnde även att det inte finns några exempel på vegankost som inte leder till bristsjukdomar förr eller senare.

Framtidens gris presenteras av danskarna som en gris som bland annat är klimatsmart, har knorr och är lösgående. Denna gris finns redan här i Sverige. Vi har ett produktionssätt som vi ska vara stolta över inom näringen. Vi gör något riktigt bra och vår låga antibiotikaanvändning och våra produktionsresultat är ett bevis på detta. Ska denna kultur främjas eller förtvina? Med den utveckling som vi hittills kunnat se är vi tyvärr på väg mot det senare. Vi måste få en chans att slåss om konsumenternas slantar den dagen importen knackar på dörren igen. En stor del av våra konsumenter är väl insatta och förstår värdet av det fina, goda, hälsosamma och hållbara svenska grisköttet, men budskapen kring varför man ska välja svenskt måste präntas in om och om igen, tills något annat inte finns som ett alternativ. Här tycker jag att Svenskt Kött gör ett jättebra jobb, trots små resurser, med riktade kampanjer för att nå ut till rätt målgrupper med olika budskap.

Nu är det viktigt att vi fortsättningsvis kan hålla vår griskultur levande. Det krävs nog en och annan förändring framöver för att stärka värdet och den svenska grisens bevarande. Olika sätt som kan främja vår svenska gris har lyfts och vad diskussionerna framöver kommer leda till är i dagsläget ovisst. Ska vi nå en vinna-vinna modell i hela kedjan från gård till butik krävs tydligare signaler från näringen till handeln och tvärt om, och incitament som tydligt driver prisnivån i rätt riktning snabbare än i dag. Historiskt har priset haft en större betydelse för hur mycket kött och vilken typ av kött vi i Sverige valt att äta, än vad det har i dag. Ska den svenska grisen främjas i konkurrensen med omvärlden krävs nytänkande på flera plan och för detta har vi aldrig varit i en bättre situation. Vår tid är nu, förändringens tid är äntligen här!

Jeanette Elander
Ordförande Sveriges Grisföretagare